
Rat u Ukrajini se nastavlja, a sa njim i dezinformaciona kampanja.
Na društvenim mrežama se pojavila fotografija neke vrste modularnih kontejnera, na kojima navodno piše “mobilna mrtvačnica”. Objave prate navodi: (1, 2) (arhivirano: 1, 2)
Donacija Coca Cola Ukrajini, mobilne mrtvacnice

Međutim, ne radi se o mobilnim mrtvačnicama, već o kotlarnicama, koje su Crveni krst i kompanija Koka kola predali na korišćenje onim zajednicama u Ukrajini kojima je najviše potrebna pomoć u vidu grijanja. Na Fejsbuk stranici Crvenog krsta Ukrajine, 30-og oktobra je objavljeno: (arhivirano: ovdje)
“Crveni krst Ukrajine i kompanija Coca-Cola nastavljaju da snabdijevaju lokalne zajednice mobilnim kotlovima. Sistem kompanije Coca-Cola i ukrajinski Crveni krst nastavljaju da rade zajedno na podršci narodu Ukrajine. Pored 45 mobilnih kotlarnica koje su obezbijeđene prošle godine, mjesne zajednice će tokom grejne sezone 2024. dobiti još 60.”

Na Instagram stranici Koka kole u Ukrajini, četvrtog novembra je objavljeno:
“Toplina za Ukrajince od Coca-Cole!
Zajedno sa @redcrossukraine, nastavljamo da podržavamo stanovništvo Ukrajine. Ove grejne sezone ćemo na 45 obezbijeđenih prošle godine, dodati još 60 mobilnih kotlova. Oni će obezbijediti stabilnu toplotu tačno tamo gde je najpotrebnije”.

O predaji mobilnih kotlarnica pisali su i ukrajinski mediji, među kojima i Forbs, koji piše: (arhivirano: 1, 2)
“Projekat obezbjeđivanja mobilnih kotlarnica ukrajinskim lokalnim zajednicama za dvije godine obuhvatio je 71 naselje u 15 regiona Ukrajine. Obezbijeđene kotlarnice već griju i uskoro će grijati 27 stambenih sektora, 34 medicinske i 43 obrazovne ustanove i jedan kritični infrastrukturni objekat.
Ukrajinski Crveni krst u saradnji sa državnim organima identifikuje zajednice kojima je najpotrebnija pomoć prije grejne sezone, obraćajući posebnu pažnju na one koje su bile pod okupacijom ili se nalaze blizu linije fronta.”
U tekstu se još navodi da je putem ovog projekta više od 100 hiljada Ukrajinaca dobilo grijanje na ovaj način, u stambenim zgradama, kao i u ustanovama.
Kako izgleda mobilna kotlarnica i koliko znači Ukrajincima pogođenim ratom, može se vidjeti na videu dostupnom na Jutjubu.
I brojni fekt-čekeri, kao što su AFP, Maldita, StopFake (arhivirano: 1, 2, 3) pisali su da se ne radi o mobilnim mrtvačnicama, te da su fotografije na kojima se vidi taj ispis modifikovane. Na mobilnim jedinicama zapravo piše: “mobilna kotlarnica”.

Zbog svega navedenog, sporne objave dobijaju ocjenu – lažna vijest.
Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu.