Novi izbori, iste dezinformacije: Lažno istraživanje pripisano IPSOSu

1662

Vanredni lokalni izbori u Podgorici biće održani 29. septembra. Političke partije su predale izborne liste, kampanja je počela, a naravno, uslijedila su i istraživanja javnog mnjenja kao neizostavan dio izbornog folklora. 

Na društvenim mrežama Fejsbuk i Iks objavljeni su rezultati istraživanja koje je, kako se tvrdi u objavama, sprovela istraživačka agencija Ipsos za potrebe Nove srpske demokratije (NSD). 

“Ipsosovo istraživanje koje je stiglo jutros. Istraživanje je rađeno za potrebe NSD”, piše u objavi. 

Osim procjene rejtinga političkih partija, objavljeno je i saopštenje koje je navodno izdala agencija Ipsos Strategic, a u kojem je navedeno: 

“Istraživanje opredeljenja birača je sprovedeno na uzorku veličine 2025 ispitanika, u periodu od 27. do 29. avgusta 2024. godine.  

Uzorak je reprezentativan za punoletnu populaciju koja ima biračko pravo u gradu Podgorici. Prikupljanje podataka obavljeno je kombinovanjem telefonske ankete (fiksni i mobilni telefoni), sprovedene metodom slučajnog uzorka i online ankete, sprovedene na uzorku ispitanika iz Ipsosovog online panela. Telefonske ankete čine 75% uzorka, a online ankete 25%. Rezultati ankete odnose se na građane sa pravom glasa prisutne na teritoriji grada Podgorice.  

Procena izlaznosti napravljena je na celom uzorku, dok je procena izbornih rezultata lista na gradskim izborima rađena na poduzorku opredeljenih ispitanika, odnosno onih ispitanika koji su u anketi rekli za koga će glasati. U procenu su uračunati i nevažeći lističi, za koje je Ipsos, na osnovu rezultata prethodnih izbora, postavio hipotezu da će ih biti 0,97%. Kako se radi o anketi završenoj 30 dana pre održavanja izbora, podaci predstavljaju procenu rezultata izbora agencije Ipsos Strategic Marketing. Naručilac istraživanja je lista Dr. Jelena Borovinic Bojovic-Za buducnost Podgorice”, piše u saopštenju. 

Informacije istaknute u saopštenju i na graficima se ne podudaraju. Dok je u saopštenju navedeno da je istraživanje sprovedeno od 27. do 29. avgusta, na tabelarnom prikazu je istaknuto da je period realizacije istraživanja bio od 3. do 5. septembra. 

Takođe, u objavi nije “usaglašeno” koliko ispitanika je bilo uključeno. Dok je u saopštenju navedeno da je učestvovalo 2025 ispitanika, na tabelarnom prikazu je navedeno da je istraživanjem obuhvaćeno 2002 ispitanika. 

Izvršni direktor agencije IPSOS, Vladimir Raičević je u izjavi za Raskrinkavanje.me demantovao da je ta agencija sprovela istraživanje. 

“Istraživanje je potpuno izmišljeno i zloupotrijebljen je logo. Iskorišćeno je i staro saopštenje sa sajta Ipsos-a”. 

Raičević je pojasnio da je za saopštenje koje je podijeljeno na društvenim mrežama poslužila objava sa sajta Ipsos Strategic Marketing, dostupna na sledećem linku

Zbog činjenice da podaci nisu kredibilni, a da je Ipsos Strategic demantovao navode da je ta agencija sprovela istraživanje, objavu ocjenjujemo kao lažnu vijest.  

Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu. 

In this article