Svjetski mediji su izvijestili da su pojedini hidranti u Los Anđelesu ostali bez vode tokom velikih požara koji su u januaru zahvatili taj grad. Ova informacija je naišla na brojne kritike.
Ujedno, iskorišćena je i za širenje anti-LGBTIQ narativa na način što je postala viralna fotografija hidranta obojenog duginim bojama, uz doskočicu da se više vodi računa o afirmisanju i inkluzivnosti LGBTIQ populacije, nego o funkcionalnosti hidranata. (1, 2, 3) (arhivirano)
“Vatrogasne službe su ogorčene jer veliki broj hidranata u Los Angelesu nema vode. Nisu uopće funkcionalni. Ali su bar uređeni i “simboli inkluzivnosti” LGBTQUI+ populacije”.
Ova fotografija je prethodno bila viralna na stranom govornom području, a fakt-čekeri iz Lead Stories ukazali su da nije vjerodostojna.
Fotografija je inicijalno objavljena na Instagram nalogu pod nazivom “River City PD”. Riječ je o stranici koja pod “plaštom” satire targetira i ismijava LGBTIQ osobe.
“Satirična stranica. Policija River City-ja je izmišljeni grad koji kalifornijski POST (Kalifornijska agencija za policijsku obuku i standarde) koristi za prikaz u treninzima”, piše u opisu pomenute stranice.
U originalnoj objavi na Instagram stranici “River City PD”, u donjem desnom uglu je vidljiv vodeni žig “Grok”, što ukazuje da je fotografija nastala vještačkom inteligencijom.
Grok je AI chatbot koji je razvila kompanija X, nekadašnji Tviter, pod rukovodstvom Elona Maska.
Ovaj chatbot koristi naprednu vještačku inteligenciju kako bi korisnicima omogućio interaktivnu komunikaciju. Osim što korisnici mogu voditi razgovore i generisati tekstove, Grok koristi model Aurora za generisanje slika na osnovu tekstualnih opisa koje mu korisnici zadaju.
Kolege iz Faktografa, kao i Instinomera su takođe ukazale da fotografija nije vjerodostojna, već je generisana vještačkom inteligencijom kroz alat Grok na platformi X i da potiče sa satirične stranice.
Zbog svega navedenog, objave ocjenjujemo ocjenom lažna vijest.
Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu.