Reciklaža videa: Ko je i kada skinuo zastavu EU u Italiji?

1099
protesti-u-italiji

Pobjeda desničarske koalicije na parlamentarnim izborima u Italiji probudila je zebnju visokih zvaničnika Evropske unije zbog potencijalno negativnog uticaja na razvoj politike na evropskom tlu.

Za predstavnicu koalicije i predsjednicu partije „Braća Italije“, Đorđu Meloni, osim stavova koji nisu afirmativni za LGBTQ prava, imigracije ili pravo abortus, vezuju se i negativne izjave o Evropskoj uniji.

Meloni je tokom predizborne kampanje EU okarakterisala „kao nesposobno, birokratsko čudovište“, najavljujući da će „okončati razuzdani Brisel“ i da će tamo konačno zastupati interese Italije.

Dan uoči izbora, kao i nakon proglašenja rezultata parlamentarnih izbora, korisnici Fejsbuka su počeli dijeliti video na kom se vidi kako pristalice pobjedničke koalicije uklanjaju zastavu EU, zamjenjujući je sa italijanskom zastavom, a objavu prati komentar: (1, 2, 3, 4).

„Građani Rima skinuli zastavu EU i postavili zastavu Italije! Bravo Italijani. Oslobodite se više EU politike.“

Video prikazuje grupu ljudi koji skandiraju „Italija, nacija, revolucija“, a iskazujući otpor prema institucijama EU.

Pretraga na pretraživačima po ključnim riječima prikazuje rezultate o maršu organizovanom nakon izbora, odnosno na Međunarodni dan bezbjednog abortusa u Milanu i Rimu. Strani i domaći mediji su izvijestili da je cilj marša bio „upućivanje poruke vjerovatnoj budućoj premijerki Đorđi Meloni i njenoj stranci „Braća Italije“ da neće biti tolerisane nikakve izmjene zakona koji garantuje ženama pravo na abortus“.

Međutim, u medijima nema navoda da je ovaj video snimljen tokom pomenutog marša, niti da je uklonjena zastava EU.

Pretraga samog videa otkriva njegovu istoriju, kao i istoriju događaja. Na video snimku dostupnom na sljedećem linku od 2:23, na Jutjub nalogu Kazapound, prikazane su demonstracije grupe protiv ekonomskih poteškoća sa kojima se Italija suočavala i mjerama štednje.

U opisu Jutjub klipa navedeno je da je u pitanju „akcija održana ispred sjedišta Evropske komisije u Rimu u ulici 4. novembra.

„Kazapound demonstranti ukrali su zastavu Evropske unije, u cilju protivljenja ekonomskim i finansijskim politikama u Briselu, a štiteći nacionalni i monetarni suverenitet“.

Pretragom navedene adrese, moguće je na osnovu obilježja prikazanih u videu utvrditi da se događaj zaista dogodio ispred sjedišta Evropske komisije u Rimu.

Kazapound je neofašistička grupa poznata po antiimigrantskim i antiglobalističkim stavovima. Rojters je u tekstu o pomenutom događaju, objavljenom 14. decembra 2003, izvijestio da je tokom protesta uhapšeno deset osoba, između ostalih i predsjednik Kazapaound-a, te da su pristalice skinule zastavu EU.

Na Jutjub kanalu video agencije Meridijana Notacione objavljen je isti video, a kadrovi koji su prikazani na društvenim mrežama počinju od 2:30.

U opisu videa je navedeno:

„Potpredsjednik Kazapounda Italia, Simone di Stefano uhapšen je jutros ispred sjedišta Evropske komisije u Italiji.

“Di Stefano je blokirao policiju dok je pokušao da zamijeni zastavu Evropske unije italijanskom. Tokom događaja, u kojem je stotinu ljudi učestvovalo, desetak demonstranata povređeno je tokom policijske akcije“.

Jasno je da se pomenuti događaj odigrao skoro deceniju ranije, a ne nakon posljednih parlamentarnih izbora. Iz tog razloga, ove Fejsbuk objave ocjenjujemo kao dezinformacije.

Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.

Takođe, ova objava dobija i ocjenu recikLAŽA.

Ocjenu “recikLAŽA” dobija medijski sadržaj koji iznova koristi već objavljene informacije bez jasne naznake vremenskog perioda na koji se sadržaj odnosi. Tekst se reciklira u određenom trenutku kako bi se manipulisalo zaključcicima konzumenta medijskog sadržaja.