Dezinformatorski recepti često se oslanjaju na zamjene teza, pogrešno tumačenje, ili izostavljanje ključnih činjenica. U vremenu krize, u kojem se svijet trenutno nalazi, takvi narativi lako zaokupe pažnju javnosti.
Sa dolaskom zime goruće pitanje u Evropi je – da li će biti dovoljno energenata. Vlade konstruišu planove kako da se izbore sa visokim cijenama struje, nedostatkom ruskog gasa… O tome pišu i prestižni mediji, odnosno njihovi analitičari.
Blumbergov Havier Blas napisao je tekst pod nazivom: “Najgore od evropske energetske krize nije prošlo”.
Njegov naslov modifikovao je portal Epoha, a uskoro su prenijeli i drugi korisnici društvenih mreža:
Bloombergov analitičar poručio: Europa se nalazi na korak do potpune katastrofe
Jednu od objava prate navodi:
Neki predviđaju dok su drugi upozoravali godinama unazad da je to plan i cilj covid agende te sankcija Europe Rusiji
Blas nigdje u svom tekstu nije pomenuo riječ “katastrofa”.
On kaže da ga brine to što je zimska sezona tek počela i što nam predstoji 100 dana najjače hladnoće. Dodaje da, iako su cijene pale u posljednja tri mjeseca, one su ipak enormno veće nego ranijih godina. Blas piše: “Gas je danas sedam puta skuplji nego u periodu 2000-2020., dok je struja skuplja 10 puta”.
On dalje nabraja razloge zbog kojih je zabrinut oko energetske situacije u Evropi. Neki od njih su: tržište, najave restrikcija, novi rast cijena, povećanje poreza u budućnosti zbog aktuelnih subvencija, ali i održivost privrede. Blas navodi primjer jednog od glavnih ljudi Volkswagen-a, koji je rekao:
“Posebno kada je riječ o cijeni struje i gasa, sve više gubimo tlo pod nogama. Ukoliko ne uspijemo da brzo i pouzdano smanjimo cijene energije u Njemačkoj i Evropi, ulaganja u energetski intenzivnu proizvodnju ili nove fabrike baterijskih ćelija u Njemačkoj i EU biće praktično neodrživa.”
Na kraju, Blas poentira:
“Ovo je realnost: cijene energije ostaju izuzetno visoke, kontinent je u milosti vremenskih prilika, troškovi subvencija rastu neodrživim tempom, a kompanije upozoravaju na deindustrijalizaciju. Zovite me pesimistom, ali meni ne zvuči kao da je najgore prošlo. To je zato što nije.”
Dakle, Blas smatra da najgore nije prošlo i da Evropi slijedi težak period, a nikako da je “na korak do potpune katastrofe”.
Ova objava dobija ocjenu – dezinformacija.
Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.
Objava dobija i ocjenu klikbejt. Ocjenu “Klikbejt” dobija medijski izvještaj čiji naslov nema uporište u samom tekstu koji slijedi. Ovakvi tekstovi i prilozi imaju cilj da senzacionalističkim naslovom privuku pažnju konzumenta/kinje, obećavajući sadržaj koji zapravo ne postoji i uglavnom se kreiraju iz finansijskog interesa odnosno zbog povećanja čitanosti.