Mjerenje gledanosti TV stanica instrument je za optimizaciju televizijskog sadržaja koji se emituje, ali podaci takvog istraživanja nerijetko posluže i za dezinformisanje javnosti.
Naš istraživački tim je, u medijskim objavama koje su prenijele vijest o pokušaju novog menadžmenta CNN-a da se bolje pozicionira na tržišu i povrati dobar rejting, evidentirao fabrikovanje informacije o gledanosti te kablovske informativne mreže.
Istraživanje na mjesečnom nivou sprovodi globalna istraživačka kompanija Nielsen, a o podataku koji se odnosi na gledanosti CNN-a tokom prve sedmice januara, portal Fakti izvijestio je 14. avgusta, uz naslov:
„CNN izgubio 90 odsto gledanosti – šta će biti sa ostatkom medijske imperije laži“.
Nakon toga, Srbin Info, Iskra, Inter magazin i Nulta tačka prenijeli su tekst sljedeće sadržine:
„Minus od 90 odsto zabeležen je u prvoj nedelji januara, a reč je o poređenju sa istom nedeljom prethodne godine. Tada je CNN imao 5,4 miliona gledalaca. Sada je prosečni broj ljudi koji u svakom trenutku prate taj američki telekanal – 640.000 ljudi“.
U daljem tekstu se navodi da je novi menadžment CNN-a, nakon pada gledanosti, nastojao da osnaži veze pomenute kompanije sa ključnim donosiocima odluka, te da je novi izvršni direktor, Kris Liht, inicirao krajem jula sastanak sa nekoliko visokih kongresnih lidera:
„Novi bos, Kris Liht, došao u Kongres SAD-a da moli Republikance da ne ignorišu njegov telekanal
Kris Liht, novi šef CNN-a, najpoznatije američke, ako ne i svetske televizijske kuće, izrigatelja istina tamošnjih demokrata – došao je u Kongres SAD sa suznim ponudom republikancima: dođite i govorite pred našim kamerama. Šta je u ovome čudo? Pravo čudo je u nečemu drugom. Liht pokušava da time spase CNN“.
Vijest da se Liht sastao sa više predstavnika Republikanske i Demokratske stranke objavio je portal Axios, međutim ne postoji drugi izvor koji bi potvrdio datu informaciju.
O padu gledanosti pomenute kablovske informativne mreže, predvođena u tom periodu Džefom Zakerom, izvijestili su brojni svjetski i regionalni mediji još početkom godine, navodeći drastičnu razliku između podataka dobijenih u januara 2021. i 2022.
Prema pisanju New York Posta, CNN je u prosjeku imao 548.000 gledalaca u periodu od 3. do 9. januara ove godine što je, kako je ocijenjeno, veliki pad u odnosu na skoro 2.7 miliona gledalaca iste nedjelje 2021.
„Tokom prve nedjelje u 2022. godini, CNN je zabilježio pad od 80 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Takođe, izgubio je 89 odsto gledalaca u udarnom terminu među ključnim demografskim kategorijama, kao i 91 odsto gledalaca starosti od 18 do 49 godina“.
Američki magazin Forbs, analizirajući faktore koji su uticali na razliku u gledanosti, navodi da su značajna dešavanja u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) koja su se dogodila 2021. bila uzrok izrazito visokog rejtinga.
„Da budemo pošteni prema CNN-u, gledanost kablovskih vijesti je opala u odnosu na prethodnu godinu. Tada, posljedice izbora 2020. i napad na Kapitol SAD koji se dogodio 6. januara, izazvali su veliku gledanost“.
Najnoviji podaci istraživanja kompanije Nielsen koji se odnose na drugi kvartal 2022. ukazuju da je gledanost CNN-a niža i u odnosu na isti period prethodne godine, prenosi New York Times.
„Ukupna rejting kablovske televizije je pao u odnosu na vrhunac tokom Trampove ere, ali je pad gledanosti CNN-a posebno izražen. Mreža je privukla u prosjeku 639.000 ljudi u udarnom terminu ovog tromesječja, prema podacima, što je pad od 27 odsto u odnosu na prethodnu godinu“.
Dakle, CNN je u januaru 2021. godine imala 2.7 miliona gledalaca, a ne 5.4 miliona, kako prenose regionalni mediji, zbog čega ove objave ocjenjujemo kao dezinformaciju.
Osim na portalima, vijest o drastičnoj razlici o gledanosti pomenute kablovske informativne mreža podijeljena je i na Fejsbuku.
Ovu ocjenu dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.