Olimpijada i apokalipsa: Šta je predstavljao jahač na otvaranju OI 

577

Nastavlja se saga oko otvaranja Olimpijskih igara u Parizu. Simbolika i razne teorije su na sve strane. Jedna, ako je sudeći po pisanju na društvenim mrežama, ne sluti na dobro.  

Na mreži Threads pojavio se post, skrinšot sa otvaranja na kojem se vidi sivi mehanički konj, koji prati tekst: (arhivirano: ovdje

I pogledah i gle bled konj! A njegov jahač se zvao smrt, i had ga je pratio. I data im je vlast nad četvrtinom zemlje, da ubijaju mačem i glađu i kugom i divljim zverima na zemlji. 

Post prati ironični komentar u vidu emodžija koji bi trebalo da predstavlja đavola.  

Riječi iz spornog posta potiču iz hrišćanske sage o četiri jahača apokalipse, o kojoj se kaže:  
“Četiri jahača apokalipse, u hrišćanstvu, četiri jahača koji se, prema knjizi Otkrivenja (6:1–8), pojavljuju sa otvaranjem prva četiri od sedam pečata koji donose kataklizmu apokalipse. Prvi jahač, osvajač sa lukom i krunom, jaše bijelog konja, što naučnici ponekad tumače da simbolizuje Hrista ili Antihrista; drugi jahač dobija veliki mač i jaše crvenog konja, simbolizujući rat i krvoproliće; treći nosi vagu za ravnotežu, jaše crnog konja i simbolizuje glad; a četvrti jahač jaše blijedog konja i identifikovan je kao Smrt.” 

Po svemu sudeći, sporni post ukazuje na to da je konj iz Pariza upravo posljednji stadijum iz gorepomenute priče.  

Međutim, nije baš tako.  

Mehaničkog sivog konja za otvaranje OI naručila je kompanija Sanofi, koja će ga izložiti u svojoj glavnoj zgradi u Parizu, nakon čega će ovo remek-djelo inženjeringa biti poklonjeno muzeju.  

Na sajtu kompanije Sanofi navodi se:  

“Sa ciljem da ponudi novine u nekoliko protokolarnih elemenata, uključujući dolazak olimpijske zastave, golubova mira i olimpijske himne, Tomas Žoli, umjetnički direktor ceremonija Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u Parizu 2024. želio je da predstavi jahačicu u galopu niz Senu, simbolizujući cijeli put svjetskih delegacija i otjelotvorujući sve vrijednosti olimpizma. 

Simbol otpornosti, mira, solidarnosti i jedinstva, ovaj „konj“ koji galopira Parizom savršeno otjelotvoruje vrijednosti koje su bile u srcu partnerstva između Sanofija i Pariza 2024. otkako je potpisano 2021. Više od moćnog simbola, konj je takođe rezultat znanja i duha naučnih i umjetničkih inovacija Atelier BLAM, francuske kompanije sa sjedištem u regionu Nanta” 

Kreiranje instalacije trajalo je godinu, a o njoj su pisali mediji: 

“Da bi stvorio iluziju da životinja leti po talasima, tim je morao da napravi trimaran i pronađe vještog jahača. Tražili su jahača ili pilota da zajaše mehaničkog konja. Međutim, nisu našli nikoga jer je „i dalje bilo prilično opasno“. Misteriozni pratilac večeri ceremonije je na kraju bila inženjerka i kokreatorka trimarana Morgan Sukuar.” 

Sukuar, dakle, definitivno nije jahačica apokalipse, niti je poenta bila ovog segmenta otvaranja OI bila u predviđanju kraja. Radi se o umjetničkom i kreativnom procesu koji slavi mir, solidarnost i jedinstvo, kao i mogućnosti savremenog inženjeringa.  

Na ovu temu pisale su i kolege iz Raskrinkavanja.ba

Sporna objava dobija ocjenu – teorija zavjere.  

Ocjenu “Teorija zavjere” dobija medijski izvještaj koji daje neistinit ili neprovjerljiv opis neke pojave, događaja ili osobe, predstavljajući ih kao dio ili rezultat skrivenog plana (“zavjere”). Za ovakve sadržaje karakteristično je da iznose niz tvrdnji, predstavljenih kao činjenice, između kojih se utvrđuju uzročno-posljedične veze, bez nuđenja bilo kakvih kredibilnih dokaza. 

In this article