Teorije o trovanju iz vazduha i kemtrejlsima konstantno su na meniju i variraju od situacije do situacije. Do sada smo mogli čitati da se otrovne supstance koriste za kontrolu populacije, a često takve ideje ostanu i nedorečene.
Tako je i sa teorijom koju je iznio nekadašnji direktor JAT-a, Velibor Vukašinović. On je prije dvije godine govorio o tim stvarima, što su regionalni portali prenijeli, a tema je ponovo aktivirana ovih dana. Odnosno, reciklirana je. U tekstu koji prenosi Vukašinovićeve riječi, stoji naslov:
NATO avioni nas truju iz vazduha – tragovi koje ostavljaju puni su otrova! BIVŠI DIREKTOR JATA ŠOKIRAO JAVNOST
Vukašinović, između ostalog, kaže:
“Uglavnom se radi o vojnim avionima, mada nisam siguran da nema i civlnih aviona koji ostavljaju hemijske tragove. Kada pogledate u nebo po vedrom danu vidjećete hemijske tragove koji ostaju iza aviona koji nadlijeću vazdušni prostor Srbije. Ti tragovi sadrže čestice aluminijuma, stroncijuma i drugih otrovnih metala. I to se ne ispušta samo nad Srbijom već nad cijelom Evropom, ali i Amerikom. Koliko mi je poznato samo Kina nije dozvolila takve prelete, a Rusi to kontrolišu…”
O zaprašivanju iz vazduha već smo pisali nebrojeno puta i dokazivali šta su zapravo tragovi koji ostaju iza aviona:
Što se tiče kemtrejlsa, kao što smo već pisali, radi se o kondenzacionom tragu ili tragu pare koji se formira kada se vodena para nastala sagorijevanjem goriva u motorima aviona kondenzuje na česticama čađi ili aerosolima sumpora u izduvnim gasovima aviona. Kako avioni lete veoma visoko, čak preko 9000 m, vazduh na toj visini je veoma hladan i kreće se od -40 stepeni celzijusa, pa čak i do -57 na visini od 12 000 m.
Na takvoj hladnoći, za nekoliko sekundi vodena para iz motora se smrzne oko čestica izduvnih gasova, koje avion ostavlja iza sebe, što formira dugačak oblak u obliku pruge. Njegovo trajanje zavisi od vlažnosti okoline, pa ako je vazduh oko aviona suv, oblak kondenzacionog traga nestaće čim se obrazuje. Međutim, ako je vazduh oko mlaznjaka koji leti na velikoj visini prilično vlažan, iza aviona će ostajati sve duži rep, koji se nekada pruža sa jednog na drugi kraj neba.
Vukašinović pominje aluminijum i stroncijum koji se, navodno, ispuštaju iz aviona. U podužem tekstu koji je radio BBC, navodi se studija koja opovrgava takve tvrdnje, a koju su radili Karnegi institut za nauku i Univerzitet Kalifornija, u Irvinu. BBC piše:
“Studija iz 2016. koju su sproveli Karnegi institut za nauku i Kalifornijski univerzitet u Irvinu anketirali su 77 vodećih atmosferskih naučnika i geohemičara. Svi osim jednog, 98,7%, nijesu prijavili nikakve dokaze o tajnom velikom programu atmosferskog zaprašivanja. Jedan naučnik koji se nije složio zabilježio je neobično visoke nivoe atmosferskog barijuma u udaljenom području sa niskim nivoom barijuma u zemljištu. Ali da bismo od tog jednog rezultata došli do ideje da smo potajno zaprašivani hemikalijama zahtjeva ogromnu vjeru.”
Cijelom ovom narativu treba dodati i to da se Vukašinović nije prvi put našao u fekt-čeking analizi Raskrinkavanja. On je ranije imao istupe u kojima ističe da vjeruje da je u toku Treći svjetski rat, te da je epidemija koronavirusa u stvari dimna zavjesa za pretvaranje svijeta u elektronski koncentracioni logor.
Ova objava dobija ocjene – teorija zavjere i reciklaža.
Ocjenu “Teorija zavjere” dobija medijski izvještaj koji daje neistinit ili neprovjerljiv opis neke pojave, događaja ili osobe, predstavljajući ih kao dio ili rezultat skrivenog plana (“zavjere”). Za ovakve sadržaje karakteristično je da iznose niz tvrdnji, predstavljenih kao činjenice, između kojih se utvrđuju uzročno-posljedične veze, bez nuđenja bilo kakvih kredibilnih dokaza.
Ocjenu “recikLAŽA” dobija medijski sadržaj koji iznova koristi već objavljene informacije bez jasne naznake vremenskog perioda na koji se sadržaj odnosi. Tekst se reciklira u određenom trenutku kako bi se manipulisalo zaključcicima konzumenta medijskog sadržaja.